Dette er et eksempel på, hvordan det er foregået mellem en kunde og Online Fys.

 

1: Kundens oplysninger (‘Første kontakt!’)


Beskriv hvor du har ondt og hvordan:

Jeg har smerter i lænden og nogen gange trækker det op ad og lidt ned i hofteregionen. Prolapsen sad omkring l1

 

Hvordan er det opstået?:

Jeg blev opereret for en diskusprolaps i jan. 2017

 

Forstyrer det din nattesøvn?:

Ja – i høj grad

 

Forhindrer det dig i fritidsaktiviteter eller arbejde? – Vedr. fritid / arbejde:

Det hindre mig ikke så meget i arbejdet, andet jeg er lidt træt pga. Mgl. Nattesøvn og til tider kan kroppen være lidt stiv og spænde lidt op. Jeg vil egentlig gerne prøve at starte op på håndbold træning igen.

 

Afslut evt med ønsker til forløb/vejledning:

Jeg vil gerne have lagt et rygprogram og selv træne ud fra det, men skal have kontrol med om jeg får lavet øvelserne korrekt engang imellem.

 

2: Svar på mail fra Online Fys


Hej Rikke.

Tusind tak for din henvendelse og info omkring rygproblematik.
Her kommer lige et par uddybende spørgsmål:

Hvordan forstyrrer ryggen din nattesøvn?
Stivhed
Når du skal vende dig
Andet?

Er der nogle bevægelser du ikke kan eller gør ondt? Bøje sig forover, dreje ryggen eller andet?

Vil du træne hjemme eller i fitnesscenter?

Jeg laver et træningsprogram ud fra dine svar og derefter laver vi en træningsplan/fremtidig aftale.

 

Mvh Jens Peter/onlinefys

 

3: Svar på mail fra kunden


Hej Jens Peter,

Hvordan forstyrrer ryggen din nattesøvn?

Det er en konstant smerte der begynder fra omkring kl. 04.00 og så frem til jeg står op. Jeg kan stort set ikke ligge på ryggen ligger derfor mest på siden, det kan godt gøre ondt og vende mig også. Smerten er lidt svær at forklare, men vil mene den stærkeste smerte sidder i lænden men kan også trække både op og længere ned.

Jeg har det næsten bedst når jeg sidder på en stol, det har sommetider været galt at jeg har måtte halvvejs sidde op og sove, for føler det aflaster lidt.

 

Er der nogle bevægelser du ikke kan eller gør ondt? Bøje sig forover, dreje ryggen eller andet?

Især om morgenen er min ryg stiv, der kan det gøre ondt og bukke sig forover. Det kan give nogle jag op i ryggen.

 

Vil du træne hjemme eller i fitnesscenter?

Det bestemmer du. Jeg har bold og remme hjemme.

 

Mvh Rikke

 

4: Afslutning – svar på mail fra Online Fys


Hej igen Rikke

Tak for info.
Det lyder mest af alt som iskæmisk smerte (manglende blodcirkulation), som du oplever om natten + at det er i restitutionsfasen (når vi sover), at der kommer væske til vores led, som ”nedbrydes” i løbet af dagen, når vi er aktive – dette kan også give stivhedsfornemmelse.

Planen:
Jeg har sendt to stk træningsprogram.
1: vi starter med stabilitetstræning den første måneds tid = fokus på at holde stillingen og øge vores udholdenhed. Dette kan laves hjemme og i fitness
2: Nogle bevægeøvelser, som du kan afprøve om morgenen/aften for at se om det kan afhjælpe stivhedsfornemmelsen. Der er ikke nogen restriktion på antal og mange gange du må gøre det i løbet af dagen. Start stille og rolig ud og find ud af hvilke(n) øvelser der er bedst

Næste skridt:
Når du så har trænet dette en måneds tid eller mere, så henvender du dig igen til en opfølgning på hjemmesiden (https://onlinefys.dk/produkt/opfoelgning-2/) og skriver vedr ordre 375.
Næste skridt bliver i fitnesscenteret, hvor du skal arbejder mere med styrketræning og i bevægelser.
Skriv når du føler dig klar til dette.

Konsultationen betragtes nu som afsluttet og yderligere henvendelse skal gøres over opfølgning på hjemmesiden.
Hvis der er spørgsmål til ovennævnte eller selve træningsprogrammet skal du selvfølgelig bare skrive(dette koster ikke ekstra)

Rigtig god træning og god bedring.

Mvh Fysioterapeut Jens Peter/onlinefys